Negativförvaring

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
RikNik
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 juli 2014, 14:33
Kontakt:

Re: Negativförvaring

Inlägg av RikNik » 2 september 2014, 02:57

Jag beställer allt arkiveringsmateral (och film) från Macodirect. Mycket billigare prylar än vad jag hittat i Sverige och man tjänar in frakten snabbt.
http://www.macodirect.de/archival-c-745 ... 01a43daefd

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Negativförvaring

Inlägg av Konir » 21 augusti 2015, 19:43

Liten fråga. Jag har en förstoringsapparat vars filmhållare kräver att jag klipper filmen så att jag får ut enskilda bilder att jobba med. Förslag på bra sätt att förvara dessa enstaka bilder sedan? Känns som att de kommer försvinna in i de vanliga negativfickorna och sedan inte vill komma ut igen.

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: Negativförvaring

Inlägg av haga » 21 augusti 2015, 22:08

Konir skrev:Liten fråga. Jag har en förstoringsapparat vars filmhållare kräver att jag klipper filmen så att jag får ut enskilda bilder att jobba med. Förslag på bra sätt att förvara dessa enstaka bilder sedan? Känns som att de kommer försvinna in i de vanliga negativfickorna och sedan inte vill komma ut igen.
Då behöver du Hama negativfickor modell 2032:
Bild

Bild

/ Jultomten
Min bländaröppning är större än din.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Negativförvaring

Inlägg av Konir » 21 augusti 2015, 22:47

Tackar ödmjukast!

Slog mig just att det inte kommer bli några klippta filmremsor här trots allt. Insåg till slut att negativhållarna är avsedda för glasplåt och inte modern film. Känner mig lagom dum nu. Blir att gå till glasmäster och knåpa ihop en hemmalösning. ;)

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Negativförvaring

Inlägg av johan_lindgren » 22 augusti 2015, 00:54

RikNik skrev:Jag beställer allt arkiveringsmateral (och film) från Macodirect. Mycket billigare prylar än vad jag hittat i Sverige och man tjänar in frakten snabbt.
http://www.macodirect.de/archival-c-745 ... 01a43daefd
Men om man vill ha pärm + en box att ha pärmen i, så blir det väl endel dyrare? Photax tycks ta 159kr för det och på maco blir samma lösning €11,90 + €16,90 = €28,80 (274kr)
Jag tittade också på maco först eftersom jag handlar främst därifrån, men ska man börja med ett vettigt system så skulle jag nog gärna ha en sådan box till mina pärmar.

Jag har själv en "mjuk" pärm med ett blixtlås på som förstås slutat säljas nu och som jag väl pressat in 250-300 blad i, men söker absolut en bättre lösning för detta. I övrigt så har jag sedan ett år tillbaka numrerat samtliga mina fickor, inte minst för att lättare hitta min nedskrivna exif-data till rätt rulle, men jag scannar även samtliga bilder och dem får ha rull-nummret i början av filnamnet också, vilket tydligt syns i min flickr-ström förövrigt - allt för att jag enklare ska kunna lägga alla bitar på plats.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar