favoritfilm?

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
Användarvisningsbild
konvalescens
Inlägg: 38
Blev medlem: 9 juni 2014, 14:47

favoritfilm?

Inlägg av konvalescens » 7 juli 2014, 15:53

hej folk.

jag har tidigare inte tänkt så mycket på mitt val av film när jag fotat analogt, utan har oftast bara köpt den produkt som är billigast i fotoaffären (oftast fujifilm). det är först nyligen som jag börjat kolla närmare på olika märken och andra faktorer som spelar in - typ ljuskänslighet, färgåtergivning och så vidare. exempel på färgfilmer som jag tycker verkar spännande är kodaks ektar och portra. jag har dock ganska dålig koll på detta, framförallt när det gäller svartvit film. vore kul att ta reda på lite mer för att kunna få ut så mycket som möjligt av sitt fotograferande.

har ni någon favorit som är återkommande i ert fotograferande (färg respektive svartvit)? några övriga tips eller rekommendationer? vad spelar främst in i ert val av film?

dela gärna med er om ni har någon bild som exemplifierar det som karaktäriserar just er favoritfilm. alltid kul att se folks bilder!

/olle

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: favoritfilm?

Inlägg av RikardL » 7 juli 2014, 16:46

Jag kör nästan uteslutande med Kodak Tri-X och Kodak Portra 400.
Jag gillar hur tri-x ser ut och för den är hyfsat förlåtande mot felexponeringar (bra när man fotar med holgan) Men, jag skulle säkert vara lika nöjd med Ilfords HP5, och kan egentligen inte svara på varför det blev just Tri-X. :)
Portra ger väldigt fina hudtoner och lite mjukare kontrast än tex Ektar. Jag är dock sugen på att börja skjuta dia och skaffa en projektor, så att jag kan börja plåga min familj och mina vänner med riktigt långa diavisningar :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: favoritfilm?

Inlägg av jojonas » 7 juli 2014, 16:58

bra fråga!

för svartvitt gillar jag oftast lågiso-film för den är hyffsat kontrastrik i själva negget men ger mjuka och fina övergångar med exponeringen.
Bild
shelter by jojonas~, on Flickr

annars är Rollei 400S en hit! bra fart med 400 och så kan man fota infrarött med den också(!) går med flera rolleifilmer för övrigt :)
Bild
infrared first roll by jojonas~, on Flickr

färgfilm har jag ingen riktig farovit än. men ektar verkar lovande~

annars är det alltid kul med gamla udda filmer :) här en gammal ektachrome 64t
Bild
the tiny dog-lion! by jojonas~, on Flickr

haga
Inlägg: 130
Blev medlem: 25 april 2014, 10:27
Ort: Dalarna

Re: favoritfilm?

Inlägg av haga » 7 juli 2014, 18:14

- Sv. film: Kodak Tri-X och T-Max 400 är de jag använder mig mest av. Tidigare även T-max 3200. Tycker även om Fuji Acros 100 och Delta 400. EFKE och Fomas filmer, rätt exponerade och framkallade har jag fått bra resultat med. Dock väldigt sköra emulsioner som måste exponeras rätt. Har tagit ett par hundra rullar Ilford också, men lyckas sällan få till det som jag vill, korn/gråskala/kontrast. Den enda Ilford-filmen som jag numer köper är Delta 3200, enbart pga. att de slutat tillverka T-Max 3200. Tycker mycket om Ilfords kemi och papper, men inte alls lika mycket om deras filmer.

- Neg. färgfilm: Gillade tidigare Fuji bättre än Kodak. Använde nästan uteslutande 400H, började tycka mer och mer om Portra och använde den nästan helt under några år 160/400/800. Mest 400-varianten. Har nu börjat svänga mot Fuji igen... Portran har blivit så dyr i Sverige att det börjar bli ohållbart för mig som tar flera hundra rullar film per år.


Favoriter, många ganska nyligen bortgångna:

- Agfa XPS Portrait 160 (Mjuka, fina färgtoner som Kodak Portra, men återgav rött mycket snyggare.)

- Kodak Kodachrome (Oöverträffad. Snyggare än så här blir det inte. Punkt slut.)

- Kodak Elitechrome (Tycker mer om deras Elitechrome-filmer än proffsserien: Ektachrome. E100G är snygg, resten har för mättade färger för mig.)

- Polaroid 55
(Aldrig fotat med själv - dock sett både filmer och neg. Snyggaste svartvita filmen.)

- Polaroid 669 / ID-UV (Behagliga färger. Omisskännlig.)

- Kodak T-Max 3200 (Gillar det grafiska stenhårda kornet och att den gick att skjuta under nästan vilka ljusförhållanden som helst. Ilford Delta 3200 är helt okej, men kommer inte nära. Den är för solkig, tunn och grå.)

- Fuji Neopan 1600
(Gillar den helt enkelt. Högt ISO, dålig skuggteckning och hög kontrast, trots det, eller kanske just därför väldigt tilltalande.)
Min bländaröppning är större än din.

Landberg
Inlägg: 14
Blev medlem: 26 maj 2014, 21:23

Re: favoritfilm?

Inlägg av Landberg » 7 juli 2014, 22:49

Uteslutande Tmax 400!

Har provat neopan 400/1600 och tri-x 400 men de har inte fallit mig i smaken.

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: favoritfilm?

Inlägg av monotux » 7 juli 2014, 23:41

Jag skjuter mycket Rollei RPX, mycket 400 men även en hel del 100 och på sistone 25. Jag gillar hur det blir, även om jag kanske framkallar till lite låg kontrast ibland. Filmen är en bra kombination av pris och prestanda - tidigare sköt jag en hel del t-max men har blivit lite dumsnål.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: favoritfilm?

Inlägg av johan_lindgren » 8 juli 2014, 09:29

Jag har väldigt svårt att sätta en favorit, det beror helt på neg-storlek, väder och känsla :-)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
panna
Inlägg: 153
Blev medlem: 23 mars 2014, 23:03
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: favoritfilm?

Inlägg av panna » 8 juli 2014, 10:42

Min senaste aha-upplevelse är hp5+ pressad två steg, framkallad i xtol stocklösning. Det var nån som rekommenderade det, jag tycker det blir väldigt schysst. Lite fel årstid för det kanske, men det går! :)

Ett exempel:
Bild
https://www.flickr.com/photos/23605268@N00/13378290634


Skickat från min iPad med Tapatalk
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://analogfotograferna.se

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: favoritfilm?

Inlägg av jojonas » 8 juli 2014, 11:20

panna skrev:Min senaste aha-upplevelse är hp5+ pressad två steg, framkallad i xtol stocklösning. Det var nån som rekommenderade det, jag tycker det blir väldigt schysst. Lite fel årstid för det kanske, men det går! :)

Ett exempel:
Bild
https://www.flickr.com/photos/23605268@N00/13378290634


Skickat från min iPad med Tapatalk
ser schysst ut som liten bild iaf :) gillar bilden du la upp på flickr när du soppade hp5 i hc110 också. för det mesta blir hp5 för grynig för min smak.
eller det är väll inte att den är för grynig lika mycket som att jag tycker kornen blir så skarpa kanske?

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: favoritfilm?

Inlägg av NiklasG » 11 juli 2014, 19:03

jojonas skrev:
annars är Rollei 400S en hit! bra fart med 400 och så kan man fota infrarött med den också(!) går med flera rolleifilmer för övrigt :)
Såg att även Fomapan 400 fungerar super för infraröd, även om dess datablad säger annorlunda.

https://www.flickr.com/photos/15529433@N04/14610392781/

Posta ett svar