Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Generella ämnen eller frågor som rör filmbaserad fotografi.
jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av jkarlsson » 23 mars 2014, 20:21

Hehe jag hör dig :)

Ska jobba lite på det men som sagt så feel free att nämna forumet lite här och var där det kan tänkas passa.
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av RikardL » 24 mars 2014, 13:17

Jag får passa på att hälsa alla välkomna, och tacka jkarlsson för att han skapade detta forumet :) När jag startade det gamla forumet, så funderade jag en del på det här med marknadsföringen. Jag började med att kontakta folk som jag trodde kunde vara intresserade direkt med ett email, sedan la jag också ut en blänkare på Skandinaviska delforumet på APUG. Tanken var att få ihop en kärna med dedikerade medlemmar som kunde få fart på forumet, innan jag startade en tråd om detta på fotosidan. Nu är vi ju på god väg att få rullning på det här forumet, och kanske är det dags att börja basunera ut dess existens mer högljutt :)

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av ShimmeringGrains » 25 mars 2014, 17:03

Hej alla!

Jättekul med ett svenskt forum för filmfoto, jag tror absolut det behövs!
Nån nämnde bakåtsträvare... Ähum.... Jag är nog äldst här, men ingen bakåtsträvare, och det tror jag inte att ni andra är heller!
Jag körde digitalt i ett antal år, och hittade aldrig riktigt glädjen i det, så jag kände att fotografering var tyvärr ett passerat stadium i mitt liv. Sörjde över det, tills jag upptäckte att filmen inte alls är död! Den luktar inte ens konstigt!! :D
Så jag har, denna gången, valt aktivt, att använda film och den analoga processen som medium för mitt konstnärliga uttryck. Och jag är väldigt väldigt glad över det!
Den här gången gör jag saker jag inte gjorde "förr". Dubbelexponerar, testar mängder med olika filmsorter och kameror. Har också fastnat oerhört för pinnhålskameror. Så pass mycket att jag startat en egen blogg om bara det.
Tyvärr har den legat nere lite nu under vintern, pga ljusbrist. Men jag har tre nyexponerade filmer som jag ska framkalla, så snart är den igång igen!
Har också ett alldeles nybyggt eget mörkrum i källaren, som jag är väldigt glad över.

STORT TACK för det här initiativet, verkligen jätteroligt!
Hälsningar till er alla
Marie
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

Användarvisningsbild
RikardL
Moderator
Inlägg: 202
Blev medlem: 22 mars 2014, 23:00

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av RikardL » 25 mars 2014, 17:37

Jag håller med dig ShimmeringGrains, och välkommen :)

För mig är film det nya, det spännande. Det är också där jag tycker mig se mest kreativitet. I den digitala världen verkar många nöja sig med att söka efter teknisk kvalitet. Det läggs mycket energi på att tala om, och försöka åstadkomma, aldrig skådad upplösning, skärpa och brusfrihet. Dessa människor kan också utan problem fortsatt hålla sig sysselsatta med detta eftersom det hela tiden kommer nya kameror som utlovar "nästa" stora genombrott.

Jag kan inte riktigt definiera varför jag gillar att fota med film, men jag tror mycket handlar om påtagligheten. Att jag kan hålla ett egenframkallat negativ i händerna. Det är inget virtuellt undangömt i en apparat, utan ett fysiskt ting som var med mig där vid fototillfället. Å andra sidan har jag egentligen inget behov av att veta exakt varför jag gillar det. Jag vet ju att jag tycker det är kul, och det räcker för mig.

Jag får väl till sist dock krypa till korset och erkänna att jag fortfarande fotar en del med digitalkameran, men jag försöker verkligen hålla det till ett minimum :)

Användarvisningsbild
NiklasG
Inlägg: 296
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:50
Ort: Borlänge

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av NiklasG » 25 mars 2014, 19:53

Hej Marie.

Kul att du kom med här. Jag var in på din sida och tittade och du har ett gäng fantastiska fotografier där!

Själv började jag med fotografering under högstadiet och spenderade tid i skolans mörkrum, livet kom emellan och intresset svalnade... På senare tid så inhandlade jag en digital systemkamera åt sambon och även jag började fota igen. Men det var någonting som inte stämde...Bilderna jag tog saknade något, de var för kliniska och perfekta, vad nu det betyder. Jag saknade kornet och mörkrummet, att se ett fotografi man tagit sakta växa fram i framkallningsskålen. Magiskt!

Jag saknade även att hålla i en mekanisk kamera av metall med manuell fokusering.

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av jkarlsson » 25 mars 2014, 22:01

Varmt välkommen Marie!
Otroligt roligt och inspirerande att läsa allas tankar. Är väldigt glad att det här lilla projektet börjat ta form och framförallt att det möts av uppskattning :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

Användarvisningsbild
ShimmeringGrains
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 mars 2014, 16:42
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av ShimmeringGrains » 25 mars 2014, 22:59

Tack alla!
Jag håller med, också för mig var det något som saknades med det digitala, själva processen är för klinisk på något sätt. Jag var alltid "tvungen" att redigera mer och mer i PS och Lightroom, lägga texturer bakom, fixa med allsköns grejer, och till slut hade jag nästan gjort bilden i datorn. Det är inget fel med det i och för sig, men jag gillar ju själva fotograferingen, och den blev det bara mindre och mindre av.
Nu justerar jag bara nivåer, tar bort damm och beskär i LR, inget annat.
Men jag vill också säga att jag tycker inte att det ska behöva vara "antingen eller", det finns plats för både digitalt och film, det fina är ju att man kan välja på ett sätt man inte kunde förr. Och jag tror att i alla fall jag uppskattar filmfotandet mycket mera nu för tiden, när det har blivit ett aktivt val.
Jag har också en digitalkamera som jag kallar för min "hundkamera".... ;-) Ibland behöver jag fota hundar i fart, på utställning eller uppvisningsbilder, och då funkar det inte med film.
Men mina lite mer "konstnärliga" bilder, eller ska jag säga mina bilder som kommer mer från själva känslan, och ur det kreativa skapandet är alltid med film. Även en del bilder på mina egna hundar är tagna med film, men då med mer känsla bakom. Och jag lägger aldrig upp digitala bilder på någon av mina bloggar, där är det alltid bara film.

Vad jag ser fram emot just nu är när det börjar grönska ute igen, och ta fram IRfilmen för att senare göra lith kopior i mörkrummet. Det är riktigt spännande.
Någon mer som provat det?
Jag "hittade" en batch med Efke 820IR på Ebay förra året, vilken fantastisk film det är (var), så synd att de slutade med den. Men både Ilford SFX och Rollei IR är rätt okej också, fast himlen blir inte lika mörk.
Men detta kanske skulle till en annan tråd egentligen...
www.shimmeringgrains.com Min blogg om filmfoto
www.lenslessness.com Min blogg om pinnhålsfoto

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av kokoskorpen » 26 mars 2014, 17:48

Jag känner mig inte heller som nån bakåtsträvare. Jag började fota digitalt, men tittade alltid med avund på bilder tagna på film, för att dom helt enkelt såg bättre ut och kändes mer organiska i sitt utryck.

Jag fotar på film för att jag tycker film är bättre, inte så mycket för att jag gillar gamla kameror.

Jättekul med det här forumet iaf, hoppas det växer på bra!

jkarlsson
Moderator
Inlägg: 303
Blev medlem: 16 mars 2014, 12:36
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av jkarlsson » 26 mars 2014, 21:55

kokoskorpen skrev:Jag känner mig inte heller som nån bakåtsträvare. Jag började fota digitalt, men tittade alltid med avund på bilder tagna på film, för att dom helt enkelt såg bättre ut och kändes mer organiska i sitt utryck.

Jag fotar på film för att jag tycker film är bättre, inte så mycket för att jag gillar gamla kameror.

Jättekul med det här forumet iaf, hoppas det växer på bra!
Själv så har jag blivit väldigt fäst vid hela mörkrumsritualen och tycker det är ett skönt avbrott från vardagen ,som spenderas mer och mer framför skärmen. Det är något annat och det är mer handgripligt. Sen är det något med att man måste uppbringa ett visst mått av koncentration då det inte finns en ångraknapp varken på kameran eller i mörkrummet vilket gör att man blir lite skarpare(oftast...).

Vi ska göra vårt bästa för att få det att växa men det är också mycket välkommet att medlemmar sprider ordet. När jag läser en nyhet eller valfri text om analogt foto, vilket ju faktiskt dyker upp ibland, så ser jag till att det finns minst en kommentar som pekar mot det här forumet. Kan vi hjälpas åt med det så kommer det här att bli helt magiskt :)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
http://www.analogfotograferna.se

kokoskorpen
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:38

Re: Välkommen | Ny medlem? Läs detta!

Inlägg av kokoskorpen » 27 mars 2014, 12:42

Det låter bra. Även om jag inte gör kopior (än) så tycker jag också att bara sjävla framkallningen är väldigt trivsam - lukten och att man inte kan göra nåt annat samtidigt förutom att lyssna på radio. Och sen resultaten förstås. Gillar också frånvaron av undo-knappen även om jag letar efter den ibland.

Posta ett svar