GR1 serien, värt att införskaffa?

Märk din annons "K/S/B:" och rubrik på aktuell vara.
noyart
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 november 2014, 13:20

GR1 serien, värt att införskaffa?

Inlägg av noyart » 12 maj 2017, 16:05

Hallåj!

Funderat ett tag på införskaffa en mer kompakt kamera att kunna bära med mig. Något som får plats i fickan utan problem. Men GR1 serien börjar bli lite gammal osv. Något som har koll om det är värt att införskaffa en Ricoh GR kamera eller är chansen att elektroniken kommer ge vika när som? Sitter på en Bessa R2A som jag funderar på sälja för få ihop pengarna till en ny mer kompakt kamera. Bessan ligger objektiv lös just nu o samlar dam, då jag flyttade över objektivet till min digitala X-pro.

Så vad tro ni? Ska man skaffa en GR? eller finns det någon liknade kompakt kamera som är värd att införskaffa som också har inbyggt objektiv?

MVH Noy

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: GR1 serien, värt att införskaffa?

Inlägg av jojonas » 13 maj 2017, 22:46

japancamerahunter har väll gått ut med att han inte rekommenderar folk att söka upp gr serien längre pga att de börjar falla isär och så. tror Hamish på 35mmc skrev en del om sina erfarenheter också... gick kanske igen tre kameror varav han fick ut en fungerande ihopplackad från två.

rätt o slätt så ger de för lite tid o fota med innan de kajkar i förhållande till peningarna man lägger ned på dom.

kolla vad fujifilm gjorde i kompaktvägd som natura- och klasseserierna, de är ändå hyffsat nyprodocurade så borde hålla lite längre. det eller nåt äldre tried and tested som nikons AF serie. eller minolta tc-1 kanske vore nåt om du vill ha en 28mm?

länks:
http://camera-wiki.org/wiki/Fujifilm#Mo ... and_Shoots
http://camera-wiki.org/wiki/Nikon#Fixed ... 2F_Compact

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: GR1 serien, värt att införskaffa?

Inlägg av luminousoctaves » 14 maj 2017, 08:41

Intressant uttalande om Ricoh GR1 från JCH! Har du en länk Jonas?

Det är nästan regel snarare än undantag att Ricohs kompakter har elektroniska defekter, med tanke på hur mycket de kostar är det ett rimligt konstaterande att välja något annat.

Minolta TC-1 och Fuji Klasse är också väldigt dyra. Likaså Contax T-kamerorna. Finfin kvalitet givetvis, men ändå.

I min värld ska kompaktkameran vara något man har med sig överallt och som är snabb att använda. Inte för dyr, då blir man feg och plåtar sämre!

Jag förespråkar Yashica T, Konica Big Mini eller Olympus MJU-II, mest för att det finns så otroligt många på marknaden och de går att hitta relativt billigt. Bildkvaliteten är mycket bra.
MJU-II: Snabb slutartid (1/1000s), bra optik, spotmätning, vädertätad och supersnabb att starta och plåta med.

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: GR1 serien, värt att införskaffa?

Inlägg av jojonas » 15 maj 2017, 10:05

luminousoctaves skrev:Intressant uttalande om Ricoh GR1 från JCH! Har du en länk Jonas?
jorå!
http://www.japancamerahunter.com/2017/0 ... as-future/
luminousoctaves skrev:I min värld ska kompaktkameran vara något man har med sig överallt och som är snabb att använda. Inte för dyr, då blir man feg och plåtar sämre!
fair point. om jag köpt min LC-A för vad de går för som nypris nu så hade jag inte haft lika kul med den tror jag nog (den används klart mer än min klasse iaf ;) )

noyart
Inlägg: 48
Blev medlem: 5 november 2014, 13:20

Re: GR1 serien, värt att införskaffa?

Inlägg av noyart » 20 juni 2017, 01:34

sorry for sent svar, tack för tipsen!
Men det är något speciellt med GR serien, den har den coola looken. Medan kameror som MJU-II som troligen fungerar skit bra, eller har ju bara hört bra om den kameran, har lite mer av den där runda tjocka formen som jag inte är lika förtjust i. Vill att kameran ska vara attraktiv och ta skarpa bilder, man är lite kräsen haha

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: GR1 serien, värt att införskaffa?

Inlägg av luminousoctaves » 20 juni 2017, 20:42

noyart skrev:sorry for sent svar, tack för tipsen!
Men det är något speciellt med GR serien, den har den coola looken. Medan kameror som MJU-II som troligen fungerar skit bra, eller har ju bara hört bra om den kameran, har lite mer av den där runda tjocka formen som jag inte är lika förtjust i. Vill att kameran ska vara attraktiv och ta skarpa bilder, man är lite kräsen haha
Ricoh GR är mycket snyggare och mer gedigen än Olympus Mju-II, håller med.
Men i slutändan är kompaktkameran ett verktyg som ska vara snabbt, litet och pålitligt tycker jag.

Formen på Olympus Mju-II är tjock och rund, yes, men det finns faktiskt en poäng med det. Det är mig veterligen ingen annan kamera som är så snabb att rycka upp ur fickan, sätta på och trycka av. Allt detta går i en rörelse då kameran saknar on/off-knapp och istället aktiveras genom att linslocket dras undan. Genialt.

Nackdelar med Mju-II är att den är plastig och brukar lägga av/paja efter cirka ett års hård användning. Där vinner Ricohn i kvalitet... ja såvida inte LCD:n pajar då, vilket ju som sagt är rätt vanligt.

Posta ett svar