VC Filter

Märk din annons "K/S/B:" och rubrik på aktuell vara.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

VC Filter

Inlägg av Konir » 29 februari 2016, 01:34

Tjo,

Har än så länge bara omgett mig med papper av fast konstrastgrad. Skulle gärna ta steget och hänga med de coola, variabla kidsen. Har däremot ingen koll på vad som gäller med filter. Skiljer det sig mycket emellan olika modeller eller är det lite sak sam vad man får ta på? Sist men inte minst, är det någon där ute som kan tänkas skiljas ifrån en uppsättning? :)

jojonas
Admin
Inlägg: 2210
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: VC Filter

Inlägg av jojonas » 29 februari 2016, 13:48

vilken storlek behöver du? jag tror jag bara har en uppsättning ilford-filter men kan ha nån till.
de kan ge lite olika tider men är grovt samma :)

det finns tabeller som jämför kontrastomfång för olika färghuvuden hm...

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: VC Filter

Inlägg av Konir » 29 februari 2016, 13:59

Än så länge är jag bara i behov av något mindre. Kikade runt lite på Macodirect och såg att de sålde Foma och Illford, den senare för dubbla priset så jag vart lite fundersam på hur mycket det märks av när man jobbar med dem. ^^

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: VC Filter

Inlägg av monotux » 2 mars 2016, 20:00

Kör man Ilford-papper & Ilford-filter får man en rätt fin koppling mellan kontrast & exponering, ett tredjedels exponeringssteg motsvarar rätt exakt en halv kontrastgrad i filter, så har man en fin högdager på en tid men vill ha två tredjedelars stegs mörkare skuggor tar man ett steg mer i kontrast och får rätt exakt matchning.

Jag köpte ett filterkit att ha under objektivet, begagnat och är mycket nöjd (har ilford men kör Adox-papper). Dock snordyra nya.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: VC Filter

Inlägg av luminousoctaves » 5 mars 2016, 21:36

Konir skrev:Än så länge är jag bara i behov av något mindre. Kikade runt lite på Macodirect och såg att de sålde Foma och Illford, den senare för dubbla priset så jag vart lite fundersam på hur mycket det märks av när man jobbar med dem. ^^
Ilford är det man ska ha. Köp inte nytt, det går att hitta begagnat. Jag har fyndat på loppisar flera gånger genom åren. Ilfords eller Agfa (lika bra) brukar dyka upp regelbundet på Tradera. Var noga med att köpa filter som går från 00-5 eller 0-5.
Om filtren går från 0-7 så är det Ilfords gamla skala vars färger är anpassade efter en tidigare emulsion och andra papper.
De minsta storlekarna av filtersatserna (8.9x8.9cm) är ganska vanliga och passar de flesta förstoringsapparaterna.

OBS! Fomas filterkit består av ett fåtal gelatinfilter som kombineras/läggs samman i förstoringsapparaten för att ge rätt kontrastgrad. Omständligt! Kör Ilford.

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: VC Filter

Inlägg av luminousoctaves » 12 mars 2016, 19:39

Jag var på loppis i dag. Och vad hittade jag om inte ett paket Ilford Multigrade kontrastfilter. Fint skick. Hojta till om det var nån som behövde. Inköpspris! :D

Jag tror att jag har hittat tre förpackningar kontrastfilter på samma loppis nu. Två Ilford och en Agfa.

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: VC Filter

Inlägg av Konir » 13 mars 2016, 01:35

Ooooh, komsi komsi! Skicka ett PM med vart jag ska skicka pengarna bara. :D

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: VC Filter

Inlägg av monotux » 18 mars 2016, 06:36


Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: VC Filter

Inlägg av Konir » 18 mars 2016, 12:13

Ska bli intressant att se vart den landar. :)

Posta ett svar