Bulkfilm

Märk din annons "K/S/B:" och rubrik på aktuell vara.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Bulkfilm

Inlägg av Konir » 6 oktober 2015, 19:18

Känner någon till en svensk återförsäljare med ett bra sortiment av bulkfilm. Den enda jag funnit än så länge är Brunos Bildverkstad som har lite Ilford och Agfa. :/

Suktar efter många vackra meter TMAX 400.

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bulkfilm

Inlägg av vicnor » 6 oktober 2015, 22:26

Generellt om man vill ha Kodak-film på bulk så är det ebay eller amazon som gäller. I regel får man betala ungefär vad det kostar att köpa filmerna färdigrullade. Enda fördelen med att köpa Kodak i bulk är att man kanske vill ha rullar med extra mkt film eller med mindre film i (och inte bara typ 36-39 exponeringar). Jag tänker på tex på alla filmbakstycken som klarar av tex 200 eller 1000 bilder.

Kanske enklast att köpa Tmax 400 i storpack om du vill ha ett lägre pris per rulle?

Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Re: Bulkfilm

Inlägg av Konir » 6 oktober 2015, 22:42

Rackarns. Ville åt Tmaxen i och med att det är min go to-film, det är den enda som jag har hyfsad koll på hur den beter sig. Får bli att ta några steg in på främmande vatten. Auf widersehen kära komfortzon. ;)

tinfoiljesus
Admin
Inlägg: 321
Blev medlem: 18 augusti 2015, 23:08
Kontakt:

Re: Bulkfilm

Inlägg av tinfoiljesus » 6 oktober 2015, 23:35

Jo.. Kodak på bulk är tyvärr dyrt. Men Ilford, Kentmere, Rollei och Foma finns ju. Om du gillar T-Max 400 så är väl första valet att titta närmare på Ilford Delta 400.

macodirect.de är väl att rekommendera.
http://analogier.blogg.se/ - en blogg utan prylsnack
Flickr

Användarvisningsbild
monotux
Inlägg: 347
Blev medlem: 9 maj 2014, 08:42
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bulkfilm

Inlägg av monotux » 7 december 2015, 15:46

https://www.macodirect.de/en/film/black ... C352%7C353 <--- bulkfilm hos maco, för andra som kommer sent till tråden :)

Användarvisningsbild
luminousoctaves
Inlägg: 273
Blev medlem: 24 mars 2014, 13:36
Ort: Björköby, Småland
Kontakt:

Re: Bulkfilm

Inlägg av luminousoctaves » 7 december 2015, 16:30

Jag har också nyligen insett att TRI-X på bulk är skamligt dyrt.
Har någon koll på Kentmere? Har den några likheter med Ilford FP4/HP5? Samma företag.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Bulkfilm

Inlägg av jojonas » 7 december 2015, 21:47

jag har kört kentmere 100, 400 och fp4 från bulk men bara nån enstaka lös rulle hp5. hm... ja, kanske att kentmere var lilla snäppet kornigare? annars samma kvalitet som ilford står för. neg som är lätta att handskas med och ligger plana o fina :)

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bulkfilm

Inlägg av vicnor » 9 december 2015, 09:00

luminousoctaves skrev:Jag har också nyligen insett att TRI-X på bulk är skamligt dyrt.
Har någon koll på Kentmere? Har den några likheter med Ilford FP4/HP5? Samma företag.
Håller med om att Tri-X på bulk och till lågt pris hade varit fina fisken, i synnerhet hur mkt Tri-X som man fotar. Man får också ha i bakhuvudet att Kodak ännu inte går med vinst och att Tri-X är Storsäljaren.

Obs! Det är ett klassiskt tankefel att tro bara för att ngt tillverkas av samma tillverkare eller tom i samma fabrik så ska det vara samma produkt. Harman ställer väl om produktionen precis som alla andra, och tillåter en större felavvikelse med de billigare produkterna än med de dyrare produkterna. Därmed inte sagt att Kentmere inte är en bra film.

Jag kollade upp priserna på Maco, då jag är lite nyfiken på FP4+ nu och insåg att man behöver köpa tre stycken 30½m-förpackningar (~18 st 36-rullar) för att få ekonomi i det hela - om man köper allt nytt (filmkasetter och bulkladdare). Då jag fotar ca 40 st 36-rullar (av olika slags filmer!) på 1½ år så känns det som ett långtidsprojekt att börja bulkladda.

Men visst, får man tag grejerna billigt second hand så är det en helt annan ekonomi i det hela. Jag tror att Jojonas har diskuterat just detta i ett avsnitt av sin förträffliga podd Mellan skärpa och korn.

Användarvisningsbild
jojonas
Admin
Inlägg: 2215
Blev medlem: 22 mars 2014, 18:58
Ort: umeå
Kontakt:

Re: Bulkfilm

Inlägg av jojonas » 9 december 2015, 10:24

vicnor skrev: Men visst, får man tag grejerna billigt second hand så är det en helt annan ekonomi i det hela. Jag tror att Jojonas har diskuterat just detta i ett avsnitt av sin förträffliga podd Mellan skärpa och korn.
tackar som påminner! jo, jag försökte göra några lätta uträkningar då men tog inte med uppstartskostnader som bulkloader och kasetter. jag har nog inte betalat mer än 200kr för mina tre bulkloaders och hög av kasetter, man kan ha tur med att hitta sånt ändå :)

men jo, kodak verkar inte kunna ge bra pris på bulkrullar.
jag antar att dom har en väldigt automatiserad process för laddning i vanliga kasetter och för bulkrullar blir det handpåläggning. kanske hade de det bättre automatiserat i en fabrik som nu lagts ned?

hur som, länk till avsnittet för den som är intresserad: https://mellanskarpaochkorn.wordpress.c ... lkloading/

Posta ett svar