Biblioteket

Märk din annons "K/S/B:" och rubrik på aktuell vara.
Konir
Inlägg: 465
Blev medlem: 14 juli 2015, 16:13
Ort: Borås

Biblioteket

Inlägg av Konir » 3 oktober 2015, 01:17

Kom att tänka på att det var länge sedan jag läste en bra fotobok i ett fysiskt format, bollade lite med tanken att ha en slags bibliotekstråd här. I princip samma sak som utlåningstråden men enbart med litteratur för att undvika att det blir allt för rörigt. Är det något som folk skulle vara intresserade utav?
De böcker jag har till förfogande i detta nu är:

Stalins fotografer : pressbilden som vapen under den första femårsplanen 1929-1932
Torsten Palmen

Mörkrumshandboken(1991)
Ett helt gäng författare

Fotohandboken(1958)
Andra boken i en serie. Denna del berör inte själva akten att fotografera utan är mer av en teknisk natur. Stor mängd recept om man vill blanda egna kemikalier. Även här en drös författare.

Fototidningen Foto's samlade utgåvor 1942 - 1945
Är inte jättepigg på att skicka runt dessa banden men om man vill glo på dem över en öl eller så. :)

Jag har lite fler grejer men de finns i flyttkartonger någonstans. Kommer förhoppningsvis upp vid senare tillfälle.

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Biblioteket

Inlägg av johan_lindgren » 3 oktober 2015, 04:17

Vi börjar faktiskt få ett allt bättre "bibliotek" i lokalen där analogfotograferna stockholm håller till. Det finns endel böcker av allt möjligt blandat, men det senaste huvudinslaget är väl några hundra fotorelaterade tidningar som sträcker sig från 50-talet fram till.... ja jag vet inte riktigt, men det är väl 60- och 70-talstidningar främast, men jag har inte gått igenom så mycket mer än så än men det finns nog nyare än så också :-) Det är smått blandade tidningsnamn, men det som finns mäst av är väl just tidningen Foto. Det är helt klart mycket trevlig läsning och mängder med givande artiklar! Jag scannar gärna ner givande artiklar när jag snubblar över något som exempelvis detta ;)

Bild
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Användarvisningsbild
vicnor
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 oktober 2014, 13:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Biblioteket

Inlägg av vicnor » 3 oktober 2015, 18:02

johan_lindgren skrev:Vi börjar faktiskt få ett allt bättre "bibliotek" i lokalen där analogfotograferna stockholm håller till. Det finns endel böcker av allt möjligt blandat, men det senaste huvudinslaget är väl några hundra fotorelaterade tidningar som sträcker sig från 50-talet fram till.... ja jag vet inte riktigt, men det är väl 60- och 70-talstidningar främast, men jag har inte gått igenom så mycket mer än så än men det finns nog nyare än så också :-) Det är smått blandade tidningsnamn, men det som finns mäst av är väl just tidningen Foto. Det är helt klart mycket trevlig läsning och mängder med givande artiklar! Jag scannar gärna ner givande artiklar när jag snubblar över något som exempelvis detta ;)

Bild
Underbar artikel! Ungen ser fortfarande oimponerad ut, trots antirepbehandlingen :lol:

Användarvisningsbild
johan_lindgren
Moderator
Inlägg: 1127
Blev medlem: 2 april 2014, 20:06
Ort: Rosersberg, Sigtuna

Re: Biblioteket

Inlägg av johan_lindgren » 4 oktober 2015, 02:51

vicnor skrev:Underbar artikel! Ungen ser fortfarande oimponerad ut, trots antirepbehandlingen :lol:
Haha ja precis :D

Jag har nån eller ett par artiklar till, man kanske skulle ladda upp dom till wiki'n? Får ta det vidare i den tråden ;)
Medlem i Analogfotograferna Stockholm
Flickr: https://flickr.com/rubbernglue

Posta ett svar